خر کتاب

یه چیزی تو همون مایه های خر خونه خودمون.

خر کتاب

یه چیزی تو همون مایه های خر خونه خودمون.

خر کتاب

فقط تصور کن یه زمستون سرد، یه رمان 1500 صفحه ای ، کنار شومینه با یه لیوان چایی دبش یا قهوه ی روزگاری ...
من ، خاطرات و آرزوهام یکی اند...

نقد سخنان رائفی پور در مورد جاسوسی

شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۴۸ ب.ظ

به درخواست وبلاگ دست نوشته های دانشجویی صورت گرفت.

"صحبت های رائفی پور در مورد جاسوسی"

این جمله را اگر در گوگل سرچ کنید یک کلیپ 6 دقیقه ای در مورد جاسوسی دشمن از طریق موبایل آورده می شود. برای اثبات جاسوسی از طریق گوشی ها دلایلی توسط آقای رائفی پور ذکر میشود. با احترام به ایشان و تأیید جاسوسی(ولی نه به آن معنا که آقای رائفی پور می گویند) با همدیگر این کلیپ را نقد و بررسی می کنیم :

اولین جمله: چرا ایران تحریم گوشی تلفن همراه نشده است؟!

پاسخ: اولا اغلب تحریم های ایران در حوزه تکنولوژی است نه کالای مصرفی. مثلا در خط تولید فلان محصول تحریم هستیم اما در خود آن محصول نه. ثانیا آمریکا حتی کالاهایش را هم تحریم کرده. مثلا ایران در گوشی اپل هم تحریم است. پس این جمله 100% غلط.

دومین جمله: اگر گوشی خاموش شده و باطری آن خارج شود هنوز امکان شنود هست. ( با باطری ساعت موبایل)

پاسخ: برای ارسال اطلاعات (متن، صوت و تصویر) از طریق امواج بی سیم (بلوتوث، وای فای، شبکه موبایل، وایمکس و ...) نیاز به انرژی می باشد. هرچه حجم داده و فاصله ارسال اطلاعات بیشتر باشد، انرژی بیشتری نیاز است. در اینجا  سه چیز مشخص است : اولا داده ی ما در شنود صحبت افراد و صوت است (حجم داده نسبتا بالا). ثانیا مسافت ارسال اطلاعات بسیار زیاد است(مثلا به یک ماهواره). ثالثا مدت زمان شنود هم بالاست (مثلا یک سخنرانی دو ساعته در سپاه). با این مشخصات حجم بسیار زیادی از انرژی نیاز است که اطلاعات شنود شود. آیا برای اینکار باطری ساعت موبایل کافی است؟! اصلا و ابدا. پس این جمله 100% غلط.

سومین جمله: در گوشی و لپ تاپ خود چیزی را نگهداری کنید که اگر لو رفت ناراحت نشوید .(چون هرچه در گوشی یا لپ تاپ شما هست میتواند برای شرکت های جاسوسی فرستاده شود)

پاسخ: در دنیای امروز برای سرقت اطلاعات از هک کردن استفاده میکنند. هر چه هم که سیستم ها ضعیف باشند، باز هم هک کردن اطلاعات هزینه بر است و اصولا هکرها که بیکار نیستند لپ تاپ من را هک کنند. بعد هم هک در اکثر مواقع یک اتفاق نرم افزاری است. شما ممکن است حساب فیسبوکتان هک شود اما هک شدن گوشی و لپ تاپتان بیشتر شبیه یک جوک است (نمیگویم کلا غیرممکن است اما خیلی خیلی خیلی بعید است). هکرها بیشتر به اطلاعات محرمانه، سیاسی، اشخاص مهم، اطلاعات پولی و ... علاقه دارند. نه عکس بدون چادر مادر من !!!! پس این جمله هم 100% غلط.

ادعایی بسیار بسیار بسیار بسیار خنده دار (من از این جا به بعد دیگه نقد نمی کنم چون واقعا حرفها غیر علمی است) : ویندوز ابزار جاسوسی است. برای همین هم 70% سرورهای خود مایکروسافت لینوکس است.

پاسخ: ویندوز مثل هر سیستم عامل دیگر(حتی لینوکس) قابلیت جاسوسی شدن دارد. درست است که امنیت آن کمتر است اما اطلاق واژه ابزار جاسوسی به آن غیر علمی، غیر فنی و غیر کارشناسی است. دلیل اینکه مایکروسافت از لینوکس برای سرورهایش استفاده می کند این است که اصولا برای شبکه و سرور لینوکس بهترین گزینه (از لحاظ امنیت، سرعت، برنامه پذیری، توسعه پذیری، ارتقاء و ...) است. در کل دنیا بیشتر سرورها از سیستم عامل لینوکس استفاده میکنند. مثلا فکر می کنید شرکت اپل در سرورهایش از مکینتاش استفاده می کند ؟! اپل هم از لینوکس استفاده می کند. پس این جمله هم 100% غلط.

جمله آخر هم دیگه چون گوش دادم نقد میکنم : راحت و آسوده نتایج یک  جلسه مخابره میشود آنطرف (آب) . مگر کاری دارد آقا؟!

این جمله آخر را نقد علمی نمی کنم . اما همین بس که اگر کارگر ساده ای از کنار برج میلاد بگذرد می گوید : این همان ساختمان دو طبقه است فقط آجرش را بیشتر پرت کرده اند شده 100 طبقه . مگر کاری دارد آقا ؟!

و بقیه جملات که در بهترین حالت نصفش غلط است . برای اشتباه بودن یک سخنرانی اشتباه بودن حتی یک گزاره هم می تواند کافی باشد. اکثر گزاره های استفاده شده در این سخنرانی غلط هستند. والسلام

پ ن1: عبارات بیان شده در بالا کاملا علمی بوده و در حوزه تخصص اینجانب (مهندسی برق) می باشد.

نظرات  (۱۰)

پیشنهاد: اینو براشون ارسال گنید شاید پاسخی داشته باشند، اینطوری بهتر هم هست
پاسخ:
من برای ایشون ننوشتم
2+2=4 هم پاسخی ندارد

سلام. ببخشید که دیروز فرصت نشد بیام سر بزنم.

غالب نقد هایی که شما نوشتید به نظر درست میاد.

درست می فرمایید اطلاق واژه ی ابزار جاسوسی غیر علمی است. اما واقعاً ابزار جاسوسی نیست؟

اما اینکه اطلاعات ما مخابره میشود به نظر بنده جای بحث داره. البته نمیخام حرف شما را تکذیب یا تأیید کنم. میخام بگم در چند مستند آمریکایی درباره ی این موضوع صحبت کردن که دیدن همه جای دنیا از طریق ماهواره امکان پذیره. اما درباره شنیدن صدای همه جا چیزی نشنیدم.

اما درباره عکس بدون چادر باید بگم که آمار و اطلاعات ما در حالت عادی به درد کسی نمی خوره. ولی اگر اون آدم برای اونا خطر ساز بشه، حتماً به سادگی از همین آمار های بی اهمیت علیه اون سوءاستفاده می کنن. و همون یک عکس برای کسی دردسر میشه...

مطمئنا شما از بنده متخصص تر هستید اما شاید باطری ساعت جوری طراحی شده که با نصب یک نرم افزار فعال میشه، و می تونه صدا ها رو مخابره کنه!

مثلاً من شنیدم که نرم افزار وایبر برای همین اختراع شده که بتونه اطلاعات تلفن همراه رو برای سرور بفرسته. این یعنی این که به قول شما باطری ساعت موبایل کافی نیست که این نرم افزار اختراع شده! منظور بنده اینه که شاید خودش به تنهایی نباشه شاید از یه نرم افزار یا سخت افزاری کمک میگیره. البته قطعاً شما از بنده استاد تر هستید و این فقط یک فرضیه است.

و در آخر من یه کلیپ که متعلق به یکی از کشور های اروپایی هست دیدم که توش از کوچکترین اطلاعاتی که کسی توی چت معمولی مخابره کرده، یک بایگانی درست کردن، و درست آدمو یاد قیامت میندازه که قراره کوچکترین حرکت های ما رو به ما نشون بدن...

واقعاً ممنونم از اینکه این پست و گذاشتید. بی اندازه به اطلاعات بنده اضافه شد.

راستش دقیقاً متوجه شدم که ممکنه پژوهشگری مثل ایشون هم اشتباهاتی داشته باشه، درست نیست که آدم طرفدرا مطلق کسی باشه. هرچند که خیلی از حرفاشون دلسوزانه و زیبا باشه...

تشکر مخصوص از شما...

پاسخ:
سلام

اینکه میگید که واقعا ابزار جاسوسی نیست: ببینید چاقو برای چی هست؟ برای بریدن اشیاء. حالا اگه یکی باهاش کسی رو بکشه باید بگیم ابزار قتل؟ من میگم به تفنگ باید گفت ابزار قتل چون فقط برای قتله. اما چاقو در هر زمینه ای میتونه استفاده بشه.(تازه قتل خوب داریم و قتل بد... همه ابزارهای قتل که بد نیستند)
اما در مورد عکس بدون چادر: درسته که هکرها علاقمند به عکس بیحجاب مثلا بازیگران هستند، اما اینجور هم نیست که عکس و فیلم همه را هک کنند (اونهم از لپتاپشان که خیلی هزینه بر است) تا اگر کسی در آینده برایشان خطرساز شد از آن استفاده کنند.( در عمل غیرممکنه)
باطری ساعت هم از لحاظ فیزیکی محدودیت انرژی دارد و هیچ نرم افزاری هم نمی تواند به آن کمک کند. بحث فعال شدن یا نشدن نیست. بحث انرژی موجود است. شما وقتی خانه تان برق نداشته باشد(منبع انرژی) هزارتا نرم افزار هم که داشته باشید نمی توانید تلویزیونتان را روشن کنید.
اما در مورد چت: بله اطلاعات روی سرورها (فیسبوک و چت های مختلف و ایمیل های مختلف ...) که بصورت تکست است میتواند ذخیره شود چون حجمی ندارد. بعد هم روی سرور آن ها هست، نیازی به جاسوسی نیست. اما گرفتن اطلاعات از موبایل و لپ تاپ آن هم به این شکل و به این وسعت (که در این کلیپ مطرح میشود) غیر ممکن است.

امیدوارم به روشن شدن حقیقت کمکی کرده باشم.
انشاءالله اگه فرصتی بشه در مورد جاسوسی واقعی در دنیا مینویسم. و در مورد اینکه چگونه هر روز صبح یک گزارش چند برگی مختصر از کل فعالیت های سیاسی در دنیا رویه میز رئیس جمهور آمریکاست که حتی ممکنه مطلبی از وبلاگ من هم در اون منعکس بشه. اینی که گفتم نیاز به بحث و توضیح داره
سلام
کاملاً موافقم
متأسفانه ما ایرانی‌ها در غلو کردن و ایجاد دغدغه‌های الکی ید طولایی داریم!
نقد‌تون بسیار مفید و به جا بود...
ممنون
پاسخ:
سلام
خواهش می کنم
بله در غلو و در آسمان ریسمان بافتن

بله حق با شماست. ولی اگر دقت کنید درست بعد از جمله ای که گفت موبایل ها شنود میشن گفت که به مسئولین بگیم موبایل با خودشون تو جلسه نبرن. به قول شما برای آدم معمولی که هزینه بر است اما برای مسئولین که شنود اطلاعاتشون به هزینه اش می چربه! درست نمیگم؟

بنده کاملاً با تمام حرف های شما موافقم. اما بسیاری از سخنرانی ها ی آقای رائفی پور که به همین شکل به قول شما اغراقی و ترساننده انجام شدن، بیشتر برای ترساندن مسئولین هستن. مثل سخنرانی شون درباره ی مواد مخدر. و یه سخنرانی دیگه هم هست که وسطش گفتن که درگیر این چیزای مرموز و ترسناکی که میگم نباشید. به راهکارش فکر کنید. راستش با یه سخنرانی آدم نباید از کسی زده بشه. ایشون حرفای خوب و دقیق زیاد دارن. هرچند که بنده حق ندارم این موضوع رو به شما تحمیل کنم. چون حدس میزنم که با شنیدن این سخنرانی غیر علمی از ایشون زده شده باشید.حق دارید.

پاسخ:
بله درسته . کلا باید در مورد جاسوسی محتاط بود.
اما در مکتب اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کنه و اغراق برای اثبات یک گزاره اشتباهه.
آقای رائفی پور تخصص در شیطان پرستی و فراماسونری دارن که بنده بحث درباره این موضوع رو از مبنا دچار مشکل می بینم (با دلایل محکم مخصوصا برای فراماسونری)
اما در مورد این کلیپ هم همسرم اون رو نشون داد و گفت ببین چقد قشنگه و من متأسف شدم از اینکه بحث قشنگ جای بحث درست رو گرفته. همین
از ایشون هم زده نشدم چون سعی میکنم به مطلب شخص نگاه کنم تا به خود شخص
باسلام جالب بود اما فکر کنم منظور حرفای آقای رائفی پور در مورد مسئولین مهم کشور بود نه عامه مردم
پاسخ:
سلام
چند جا ایشون حرفهایی میزنن که به عامه ربط پیدا میکنه مثل عکس خواهر و مادر و ...
با توجه به اطلاعات و تخصصم میتونم بگم اونقدری که آقای رائفی پور گفتند حساس نیست
اما هک کردن و به سرقت بردن اطلاعات عادی یک گوشی اندرویدی، مانند لیست تماس ها، پیام ها و ... به راحتی آب خوردن است!
برای همین حتما باید در هنگام نصب برنامه ها به دسترسی های آن دقت کنید.
البته ویندوز هم واقعا نسبت به لینوکس امنیت بسیار پایینی دارد ولی من هنوز هم نسبت به ابزار جاسوسی بودن آن شک دارم
ولی اصلا بعید نیست، چون به هرحال وقتی شما یک سری اطلاعات را دارید و دسترسی های لازم را دارید، حالا بیایید از این استفاده کنید کسی هم متوجه نمی شود!
گاهی اصلا با عقل جور در نمی آید اگر برای منافع کشورتان و برای منافع آیندگانتان از ابزارهایی که در دسترس دارید استفاده نکنید ( مانند ویندوز ) مخصوصا اگر به هیچ اعتقاد و اخلاقی پایبند نباشید!
پاسخ:
بله ، جاسوسی وجود داره. اما نه در حدی که آقای رائفی پور میگن.
جاسوسی های خیلی به صرفه تر و راحت تری برای دشمن وجود داره
انشاءالله عمری باشه در موردشون مینویسم
۰۴ خرداد ۹۴ ، ۰۷:۴۷ مجید با مدیریت جدید
ایشون فازشون بر اساس شهودات ذهنی خودشه
اساسا هم هیچ استدلال علمی نداره حرف هاشون
و شاگردان و مریدانشون هم فقط چون اســــــتـــــــــاد میگه قبول میکنن. به شخصه ندیدم یه بار بگن طبق این کتاب، طبق نظر فلان کارشناس. اکثر سندهاشون یا چت رومه یا نتایج گوگل و چیزایی که ذاتا سند محسوب نمیشن.

ممنون از نقدتون
پاسخ:
جالبه که یکی از مریداشون در مورد باتری نظر گذاشته بودن که چون ایشون تحقیق کردن پس حتما یه چیزی هست
بهش گفتم بنده خدا من میگم از لحاظ تئوری محاله شما میگی یه چیزی هس ؟!

ممنون از حضورتون
در رابطه با این مسئله که فرمودید هکرها سراغ افراد عادی نمی روند
آخه دقیقا مسئله همین جاست که از نظر سرویس های جاسوسی،یا شخصی که پشت سیستم هست آدم مهمیه یا این شخص با فردی در ارتباطه که اون شخص آدم مهمیه یا شخص با فردی در ارتباطه که اون فرد با شخص مهم دیگری در ارتباطه و به طور کلی اعتقاد اون ها بر اینه که هیچکس در جهان نیست که بخوایم بگیم آدم مهمی نیست...
پاسخ:
اینجوری ها هم نیست . اونها به اطلاعات خاصی علاقه دارند که راههای بسیار آسونتری برای به دست آوردنش هست تا جاسوسی از کل عالم و آدم
و البته این مسائل فقط نظر آقای رائفی پور نیست.من تمام این بحث ها رو از اشخاص دیگری هم شنیدم که خودشون فارغ التحصیل یا محقق در رشته های آی تی،برق،الکترونیک و ... بودند.
پاسخ:
همانطور که چندبار گقتم جاسوسی وجود داره ... اما نه به این شکل و نه به این وسعت .
در ضمن خوشحال می شم که از نظر علمی با کسی در این مورد بحث کنم .
از تمام این ها بگذریم معتقدم یک سخنران هر چقدر هم که اطلاعات در اختیار افراد قرار بده باز هم این برای خود ما لازم و ضروریه که خودمون هم سراغ منابع دیگری بریم تا لااقل اگر شبهه ای بود برای خودمون رفع بشه
و از برخی دوستان و بزرگواران هم تقاضا دارم اگر مخالف شخصی هستند لااقل به دور از توهین حرفشون رو جاری کنن.مراقب کامنت هامون باشیم.
ان شاء الله موفق باشید و در مسیر بمانید
یاحق
پاسخ:
بله توهین کار اشتباهی است
و اصولا همیشه صحبت از شخصیت کسی برای نقد سخن او کار اشتباهی است. سعی کرده ام دچار این اشتباه نشوم
انشاءالله همه در مسیر بیایند و بمانند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی